Pelajar ditangkap semasa Bersih 3.0 ditanya polis jika ada melancap

KUALA LUMPUR, 8 Mei - Seorang pelajar yang ditangkap kerana perbuatan yang dikatakan ganas semasa perhimpunan Bersih 3.0 didakwa telah ditanya oleh polis semasa dalam tahanan sama ada dia melancap atau telah terlibat dalam kegiatan lesbian, gay, biseksual, aktiviti transgender(LBGT).

Peguam untuk aktivis pelajar Khalid Ismath, yang ditahan kerana didakwa menendang seorang anggota polis semasa perhimpunan Bersih 3.0, hari ini menyatakan "terkejut" atas taktik soal siasat yang digunakan oleh pihak berkuasa ke atas Khalid, "yang telah dengan rela menyerah diri kepada polis untuk membantu siasatan".

"Khalid telah disoal berkali-kali jika dia suka melancap," Latheefa memberitahu satu sidang akhbar di ibu pejabat PKR di sini hari ini.

"Mereka juga bertanya kepadanya sama ada beliau telah terlibat dalam aktiviti LGBT, mengapa dia menggunakan Facebook kerana ia adalah kepunyaan Yahudi, dan mengapa beliau telah membayar begitu banyak untuk bil internet beliau sedangkan wang itu disumbang kepada Yahudi ," tambah beliau. Bukti bahawa mengguna Facebook menyumbang kepada Yahudi.

Beliau menegaskan soalan-soalan ini tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan siasatan yang sedang dijalankan di dalam keganasan yang dikatakan itu dan bukannya sama dengan soalan yang dikemukakan kepada tahanan di bawah ISA yang kini dimansuhkan (Akta Keselamatan Dalam Negeri).

"Apakah perkara-perkara ini ada kaitan dengan sebab mengapa dia ditahan?" Dia bertanya.

Latheefa berkata soalan tersebut adalah satu bentuk "gangguan seksual" dan beliau juga mendakwa bahawa Khalid telah diseksa semasa di dalam tahanan.

"Apabila Khalid di dalam tahanan, beliau telah disimpan di dalam bilik yang sejuk dengan penghawa dingin dan kipas dihidupkan. Ini adalah satu cara untuk memberi tekanan kepadanya. Ia adalah satu bentuk penyeksaan, "peguam yang terbakar hati.


Kata auditor: Jadi, anda semua fikir-fikirkanlah sendiri, adakah tindakan tersebut rasional pada pandangan anda?

Adakah anda masih lagi tidak nampak?

P/s: Nanti korang kata tulis dengan emosional lah apalah. Ini bukan emosi. Tapi ini luahan fikiran yang waras. ^_^

Please leave your ideas here

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post