Posts

Showing posts from May, 2010

25 Perkara Wanita Perlu Tahu

Image
1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.
3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat.
4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang melayani dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtang…

Burung- Burung Dalam Kisah Anbiya’

Image
Spesis: Burung gagak Nama saintifik: Corvus corax (Common raven) Era: Nabi Adam a.s. Sinopsis: Setelah terjadinya pembunuhan pertama manusia (Habil dibunuh oleh Qabil, Allah telah mengutuskan burung gagak untuk mengajar Qabil cara untuk menanam mayat Habil).


Spesis: Hud-hud/belatuk
Nama saintifik: Upupa epops
Era: Nabi Sulaiman a.s.
Sinopsis: Hud-hud telah berhasil menemukan Kerajaan Saba’ yang diperintah oleh seorang ratu bernama Balqis. Mereka menyembah matahari. Setelah menerima utusan Nabi Sulaiman a.s., rombongan ratu Balqis berangkat untuk bertemu dengan pesuruh Allah itu. Lalu Allah mengurniakan hidayahNya yang tiada ternilai kepada Balqis dan pengikutnya untuk beriman dan mentauhidkan Allah, Sang Pencipta Matahari.


Spesis: Burung pipit
Nama saintifik: Passer (true sparrow)
Era: Nabi Ibrahim a.s.
Sinopsis: Semasa Nabi Ibrahim sedang dibakar oleh Namrud yang zalim, seekor burung pipit berulang-alik daripada sebuah kolam ke lembah tempat Nabi Ibrahim sedang dibakar dengan membawa air …

Seleksi Banana Peel "selipar pisang"

Image
SEMAKIN ramai remaja yang selesa mengenakan selipar untuk bersiar-siar demi keselesaan kaki.
DAHULU tidak banyak selipar yang menampilkan himpunan corak berwarna-warni. Terlalu trendy dan mudah menarik perhatian, suatu ketika dahulu tidak ramai yang gemar memakai selipar seperti itu kala bersiar-siar.
Bagaimanapun, fesyen masa kini telah mengalami perubahan drastik apabila peminat fesyen tidak hanya gemar mengumpul kasut, bahkan selipar turut menjadi koleksi peribadi. Sesuai dipadankan dengan pelbagai gaya, selipar juga menjadi pernyataan fesyen tersendiri.
Selipar hari ini tidak hanya menekankan kepada keselesaan, malah perlu tampil dengan corak unik, rekaan lebih trendy dengan permainan warna yang segar.

Kedatangan jenama baru selipar Banana Peel yang menggabungkan gaya terkini, keselesaan dan serba guna menawarkan pelbagai seleksi rekaan yang sesuai dengan semua lapisan umur.

Berkonsepkan bebas bergerak dengan penuh yakin, jenama itu diilhamkan oleh iklim dan gaya hidup tropika sekali…

Saat menilai cinta

Image
APAKAH progres perhubungan cinta anda tahun lalu?

SETIAP kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.
Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.
Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.

Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.



Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:

1. Lupakan masa lalu

Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal…

Sebiji pisang ada dua isi

Image
GAMBAR menunjukkan sebiji pisang mengandungi dua isi.

LONDON - Seorang pegawai penganjur sebuah acara larian amal, Dana Penyelidikan Barah Sedunia (WCRF) terkejut apabila dia mendapati sebiji pisang mengandungi dua isi, lapor sebuah akhbar semalam.


Pengurus Besar WCRF, Teresa Nightingale berkata, pisang itu disumbangkan oleh firma Dole Fresh UK yang sering menaja acara makan buah-buahan pada setiap Jumaat bagi meningkatkan kesedaran awam mengenai kepentingan buah-buah dan sayur-sayuran.

"Jika saya tidak melihat pisang itu dengan mata saya sendiri, saya mungkin menganggapnya ia sebagai satu gurauan," katanya.

Seorang saintis tanaman di Universiti Warwick, Ken Manning berkata, pisang unik itu mungkin terjadi sewaktu ia dalam proses pembesaran di peringkat awal.

"Ia amat luar biasa," katanya. - Agensi

Tasik terpanas sejak 1,500 tahun

Image
GAMBAR menunjukkan beberapa ekor badak sumbu berendam di Tasik Tanganyika di Burundi pada 12 Mei lalu.

PARIS – Tasik Tanganyika yang merupakan tasik kedua paling dalam di dunia kini mengalami suhu panas buat kali pertama dalam tempoh 1,500 tahun, kata beberapa saintis semalam.
Saintis berkata, suhu panas itu turut mengancam industri perikanan di tasik berkenaan.
Jurnal Nature Geoscience melaporkan suhu permukaandi perairan tasik itu mencecah 26 darjah Celsius yang merupakan suhu yang belum pernah berlaku sejak 500 Tahun Masihi.

“Penduduk di kawasan tengah Afrika bergantung kepada tangkapan ikan dari Tasik Tanganyika sebagai sumber protein yang utama,” kata pakar sains geologi di Universiti Arizona, Profesor Andrew Cohen.

Kira-kira 10 juta penduduk di Burundi, Tanzania, Zambia dan Republik Demokratik Congo bergantung kepada tasik itu yang membekalkan sumber air untuk minuman. – AFP

- Sumber : Kosmo

Rawat jongang dari kecil

Image
SUMBAT sahaja puting pada mulut bayi yang menangis namun formula mudah itu boleh membawa kesan negatif jika ia diamalkan secara berterusan.

Menurut pakar, amalan tersebut boleh menyebabkan fenomena gigi jongang. Malah selebriti seperti Os, Misha Omar, Allahyarham A.R. Tompel atau pemain bola sepak Ronaldinho, pernah dikaitkan dengan gigi jongang.

Pakar Perunding Kanan Ortodontik Klinik Pergigian Bangsar, Dr. Norlian Daud berkata, amalan menghisap puting botol atau puting tiruan perlu dielakkan sejak awal bagi menghindari masalah tersebut terjadi.


“Bahagian dalaman mulut ini amat kompleks kerana ia merupakan kombinasi tisu lembut dan keras,” ujar Norlian ketika ditemui Jurnal baru-baru ini.

Jelas beliau, bentuk mulut si kecil amat mudah berubah atau dilentur dengan hanya menghisap jari.

“Kanak-kanak bawah enam tahun lebih berisiko tinggi kerana pembesaran bahagian mulut dan rahang mereka amat aktif.

“Apabila ada tekanan di lelangit, gigi dan rahang, ia dengan mudah mengubah bentuk a…

Berat berlebihan panjangkan umur manusia

Image
SELAMA ini kita diberi peringatan tentang bahaya memiliki berat badan berlebihan. Sebuah kajian yang dijalankan di Australia sebaliknya mendapati golongan yang berumur 70 tahun ke atas yang memiliki berat badan berlebihan memperoleh jangka hayat tambahan sehingga 10 tahun lebih lama berbanding mereka yang sebaya dengan berat badan normal.
Kajian terbitan 28 Januari lalu di dalam Journal of the American Geriatrics Society itu bertentangan dengan kajian asal yang mencadangkan memiliki berat badan berlebihan mengundang pelbagai jenis penyakit, termasuk penyakit jantung.


"Kajian kami mencadangkan mereka yang berumur 70 tahun dan memiliki kesihatan yang baik berdepan dengan set risiko dan kebaikan yang berbeza mengikut jumlah lemak dalam tubuh berbanding golongan yang lebih muda," kata ketua pengkaji di Universiti Australia Barat, Leon Flicker.


Flicker dan pasukannya menghabiskan masa selama sedekad untuk mengumpul data kesihatan lebih 9,200 warga Australia berumur antara 70 hingga…

Wanita bukan Islam mohon jadi peguam syarie

Image
KUALA LUMPUR - Seorang wanita yang bukan beragama Islam semalam memperoleh kebenaran Mahkamah Tinggi Sivil di sini dalam usaha awalnya menjadi seorang peguam syarie di Wilayah Persekutuan.


Hakim Datuk Mohd. Zawawi Salleh membenarkan Victoria Jayaseele Martin mendapatkan semakan kehakiman untuk satu perintah mandamus (perintah mahkamah tinggi) bagi mendesak Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menerimanya sebagai peguam syarie tanpa mengambil kira agamanya.
Hakim Mohd. Zawawi membuat keputusan itu dalam kamar selepas menolak bantahan awal Majlis Agama.
Victoria, 48, telah memfailkan permohonan semakan kehakiman dalam masa dua minggu. Tarikh bagi pendengaran belum ditetapkan.
- Sumber : Kosmo

Histeria lepas nampak hantu

Image
SEKUMPULAN pelajar SMK Syeikh Abdul Ghani, Bidor masuk ke dalam surau untuk program keagamaan bagi menbendung kejadian histeria semalam.GAMBAR KECIL: SMK Syeikh Abdul Ghani telah dibelenggu masalah histeria sejak dua bulan lalu sehingga menyebabkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran terjejas. BIDOR - Kelibat yang didakwa hantu serta kanak-kanak berkepala besar dikatakan punca sekumpulan 40 pelajar perempuan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Syeikh Abdul Ghani diserang histeria semalam.

Ada antara pelajar itu yang kebanyakannya menuntut di tingkatan dua hingga lima bertindak agresif, menangis, melolong, memaki hamun dan melawan semasa cuba ditenangkan oleh pelajar dan guru sekolah berkenaan. Menurut sumber, sekolah itu sudah dilanda kejadian histeria hampir setiap hari sejak dua bulan lalu. Namun semalam, gangguan yang berlaku dari pukul 8 pagi hingga 11.30 pagi itu telah memaksa pengurusan sekolah menamatkan sesi persekolahan lebih awal iaitu pada kira-kira 12 tengah hari.
- S…

Ibu tunggal terkejut lihat telekung 'bangun'

Image
PORT DICKSON - "Selepas memakai kain sarung saya terkejut melihat telekung yang sebelum ini dalam keadaan berlipat, telah duduk seperti orang sedang bersolat."

Demikian cerita seorang ibu tunggal, Azizah Jalil, 61, ketika hendak bersolat Asar di rumahnya di Bandar Sunggala di sini pada pukul 5 petang Selasa lalu.

Sebelum itu menurut Azizah, pada sebelah malamnya, dia bermimpi berada di sebuah tanah perkuburan Islam di Mekah sebelum menunaikan solat di Masjidil Haram.

"Sejak kejadian itu, saya tidak berani untuk mengusik atau mengalihkan telekong ini. Mungkin ini satu petunjuk daripada Allah dan saya tidak tahu kenapa saya dipilih untuk mengalaminya," katanya ketika ditemui di rumahnya semalam.

- Sumber : Kosmo

Qat Dah Dapat Keja

Image
Tengah hari tadi aku dikejutkan oleh qat dengan berita basinya (toinggg) bahawa dia dah dapat keja sebagai penyelia sub kontraktor alam flora dekat KL.

Katanya lagi, kejanya itu "bapak aku yang rekomen" << dia kata. So, tak tau lagi gath nanti adakah dia dapat bersama geng-geng Frenzyfm. Dia kata demikian sambil menangis teresak-esak dibahu aku (kononnya la..). Rilek bro tak macho la nangis-nangis.. kuikuikui..

Qat berkata lagi, sekiranya dia dapat pergi ke gath nanti, dia nak belanja rokok.. kuikuikui.. (aku tak nak) Apa-apapun Qat, tahniah kerana sudah mendapat kerja. Ingat-ingatlah kawan-kawan ko yang belanja ko dulu.. kuikuikui...

Belon udara NASA

Image
FUNGSI belon udara bukan sahaja terhad untuk aktiviti hobi, riadah dan pelancongan. Ia kini mampu menjadi pengangkutan penting yang digunakan pihak Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas (NASA) untuk menjalankan kajian angkasa lepas.

Di Alice Springs, sebuah belon udara gergasi sains NASA dipam di tapak pelepasan ke ketinggian 40 kilometer, jauh ke lapisan statosfera untuk mengukur kadar sinaran X dan gamma yang dihantar oleh bintang-bintang dan galaksi. Ia dikatakan akan mendarat semula di tapak pelepasan itu.

Belon udara yang serupa pernah terhempas ketika berlepas pada 29 April lalu dan mengakibatkan kerugian jutaan dolar.

Apabila ia dipam, saiz permukaannya dikatakan mampu menyamai keluasan sebuah padang bola sepak.

- Sumber : Kosmo

Kelisa Lekat Celah Pokok & Tiang Lampu

Image
PUCHONG, 8hb Mei 2010. Hairan macam mana kereta kelisa ni boleh lekat kat celah pokok dan tiang lampu tu. Atas divider pulak tu. Pemandunya, aku tak tahu la jadi apa. Sebab ada ambulan, mesti parah punya. Kejadian berlaku diantara pukul 5 petang, sewaktu hujan renyai-renyai di depan Taman Tasik Prima, Puchong.
Kepada sahabat-sahabat, kalau memandu di jalan kecil macam tu, tak payah la bawak laju-laju. Itulah akibatnya kalau memandu laju di jalan yang kecil. Kalau agak-agak tak tahan nak buang air tu singgah la mana-mana kedai mamak dulu.
Kalau anda seorang yang pemabuk, tak kira samada kaki minum atau kaki cintun atau ape-ape je yang boleh menyebabkan anda lalai, jangan la memandu. Sebab tu kita dilarang bersolat dalam keadaan mabuk, kerana kita akan kehilangan konsentrasi. Ni dah masuk bab solat khusyuk pulak. 
OK lah setakat ni saja BERITA BASI(toingggg) dari saya. Sekian.

Gula Kehidupan

Image
ANDA suka makanan manis? Jadi, jangan terkejut jika ada yang mengatakan bahawa anda kelihatan lebih tua daripada usia sebenar! Ini bukan kritikan tidak berasas.
Pakar dermatologi terkemuka dunia, Dr. Nicholas Perricone telah berkali-kali menekankan bahawa gula adalah perosak keremajaan kulit. 
Lebih tepat, gula mampu memecutkan kadar penuaan manusia tanpa disedari. Dalam satu temu ramah bersama ensiklopedia dalam talian Discovery Health, beliau menjelaskan bahawa pengambilan gula atau makanan tinggi gula boleh membinasakan tahap keanjalan dan fleksibiliti kulit. 
Sewaktu proses pertukaran karbohidrat kompleks kepada gula berlaku di dalam tubuh, paras gula dalam darah meningkat. Pada ketika ini, proses glycation bermula. Dalam proses tersebut, molekul-molekul gula akan melekat pada kolagen dan menyebabkan kulit menjadi kurang fleksibel dan liat. 
Selain kolagen, molekul gula juga melekat pada tulang, arteri, ligamen dan urat-urat termasuk otak, sekali gus menyumbang kepada kemer…

Exchage Link List

Image