Lumpuh Otak Selepas Memakan KFC Twister


Sydney, Jaringan terbesar restoran makanan segera Kentucky Fried Chicken (KFC) disaman dengan membayar ganti rugi sebanyak 8 juta dolar Australia (sekitar RM 25 juta) kepada seorang anak di Australia yang mengalami kerosakan otak parah dan lumpuh setelah memakan KFC Twister.


Monika Samaan, anak perempuan yang kini berumur 14 tahun itu, mengalami salmonella encephalopathy, seperti penyakit cedera otak yang berkait dengan keracunan makanan, setelah pengambilan menu ayam KFC Twister dari sebuah pengeluar KFC di Sydney, Australia. Kejadian itu terjadi pada Oktober 2005 lalu ketika Monika masih berumur 7 tahun.

Beberapa anggota keluarga Monika juga turut jatuh sakit setelah memakan Twister tersebut. Namun ketika itu Monika yang paling banyak memakan Twister tersebut.

Selepas itu, Monika mengalami koma. Sebelum dikejarkan ke rumah sakit, dia mengalami kekejangan. Menurut doktor yang merawatnya, Monika mengalami penurunan kemampuan kognitif dan motorik setelah memakan makanan dari KFC tersebut. Hal itulah yang membuatnya menjadi cacat.

Mahkamah Agung (MA) New South Wales hari ini seperti diberitakan AFP, Jumaat (27/4/2012) menjatuhkankan hukuman kepada KFC untuk membayar saman tersebut sebagai ganti rugi dan hukuman denda.

Dari hasil siasatan, MA membuat kesimpulan bahawa penyakit Monika memang berpunca daripada keracunan makanan setelah memakan ayam KFC. Keadaannya menjadi semakin parah karena Monika terlalu banyak memakan ayam yang dijangka tidak sehat dan sudah tercemar dengan penyakit tersebut.

Atas keputusan MA ini, keluarga Monika berasa sangat lega.

"Monika sekarang sudah besar dan mereka kini semakin sulit untuk mengangkat dia dan mengurus keperluan asasnya serta mengasuh adik-adik Monika," kata pengacara keluarga Monika, George Vlahakis.

"Saman yang dijatuhkan itu sangat diperlukan. KFC setakat ini bertekad bahawa Monika tidak akan mendapat sesen pun," cetusnya.

Dalam persidangan, Hakim Stephen Rothman juga ada menyebut adanya kelalaian oleh pekerja KFC dalam menguruskan prosedur penyajian makanan yang sehat dan berkhasiat.

3 Comments

Please leave your ideas here

Post a Comment
Previous Post Next Post